Page 5 - AIT1221_Leseprobe
P. 5

Foto: Catalin Marin                                   4






                                                                           Connecting Minds, Creating the Future – with this motto and until 31 March 2022, the
                                                                                                                          st
                                                                           EXPO postponed in 2020 will still be taking place in Dubai. After the world exhibition,
                                                                           more than 80 percent of the infrastructure is to continue to be used as District 2020.
                                                                           We cast an eye inside the pavilions and on their scenography. Poetic-bold and visible
                                                                           from afar the striking national flag – the white cross on a red background – is reflected
                                                                           in the entrance façade of the Swiss pavilion (1,2). “Reflections” is the motto the Swiss
                                                                           Confederation uses to welcome the international audience in Dubai. “Reflections”
                                                                           was designed by OOS Architekten in cooperation with Bellprat Partners (scenogra-
                                                                           phy). Germany (3) presents itself with “Campus Germany”. In the form of stacked vo-
                                                                           lumes under a shade-providing roof, the pavilion designed by LAVA Architekten re-
                                                                           presents the EXPO theme “connectedness”. The exhibition chose sustainability “made
                                                                           in Germany” as its theme in the form of interactive exhibits from the fields of energy,
                                                                          Foto: facts and fiction / Fotograf: Andreas Keller  gramme – here established by facts and fiction – is working. In the centre of the exhi-
                                                                           city of the future and biodiversity. The hands-on concept is an obvious success! Ana-
                                                                           logous to at the Milan EXPO (2015), the concentrated, truly museum-like science pro-

                                                                           bition by Milla & Partners is the “Source of Innovation” inspired by the Blautopf karst
                                                                           spring on the Swabian Alb. The source is fed by inventions and stories about the local
                                                                   3       thinkers, tinkerers and inventors. facts and fiction, responsible for the above-mentio-
                                                                           ned presentation for Germany but also for Monaco and Belgium, furthermore contri-
                                                                           buted to the concept of the mystically looking Jordanian pavilion (5).


              Zwischen digitaler Inszenierung ...


              Die Ausstellung thematisiert Nachhaltigkeit „made in Germany“ in Form interaktiver
              Exponate aus den Feldern Energie, Stadt der Zukunft und Biodiversität. Das Mitmach-
              Konzept kommt offensichtlich gut an! Analog zur Mailänder EXPO (2015) wirkt das ge-
              ballte, wahrhaft museale Wissensprogramm, hier konzipiert von facts and fiction,
              aber einmal mehr so, als wolle Deutschland die EXPO zeitlich und inhaltlich alleine
              bestreiten. Baden-Württemberg, jenes Bundesland, das derzeit mit der Jung von Matt-
              Kampagne „The Länd“ um ausländische Fachkräfte und für den eigenen Innovations-
              standort wirbt, ist als einziges Bundesland mit einem eigenen Pavillon (4) vertreten.
              Im Zentrum der Ausstellung von Milla & Partner liegt die dem Blautopf auf der Schwä-
              bischen Alb nachempfundene „Source of Innovation“. Gespeist wird diese von Erfin-
              dungen und Geschichten über die lokalen Denker, Tüftler und Erfinder. Facts and fic-
              tion, die besagte Präsentation für Deutschland, aber auch jene Monacos und Belgiens
              konzipieren durften, begleiteten zudem das Konzept des jordanischen Pavillons (5). In Foto: facts and fiction / Fotograf: Andreas Keller
              der Hauptausstellung bilden weiße Fadenvorhänge eine mystische, sich sanft in der
              Luft bewegende Projektionsfläche für Filmsequenzen über Jordaniens Landschaften                                    5
              und legendäre Kulturschätze, ergänzt durch traditionelle Musik. Einblicke in Erbe, Kul-
             tur und Zukunftsvisionen des Landes gewähren interaktive Ausstellungsinseln.

                                                                                                                           AIT 12.2021 • 011
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10