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Gregory Crewdson


                                                      1962 geboren in Brooklyn, New York City 1988 Master of Fine Arts in Fotografie, Yale University, US-New Haven,
                                                      wo er heute Direktor der Graduate School im Fach Fotografie ist seit 1988 Ausstellungen weltweit seiner Serien,  Foto: Christopher Peterson
                                                      darunter 1998–2002 Twilight 2003–2008 Beneath the Roses 2016 Cathedral of the Pines 2020 An Eclipse of Moths




                                                      Cindy Sherman, Jeff Wall, Nan Goldin, ... Gregory Crewdson! Unbestreitbar zählt der 59-jäh-
                                                      rige New Yorker zur amerikanischen Spitzengruppe zeitgenössischer Fotokünstler. Mit der
                                                       Serie Twilight (1998–2002) verfestigte sich sein einzigartiger Stil, den er seither selbst zitiert
                                                       und fortentwickelt. Aufwendige Inszenierungen, die einem Filmdreh gleichkommen – wie
                                                      Freeze Frames aus David Lynchs surrealistischem Thriller Blue Velvet (1986), zeigt seine bild-
                                                      gewaltige Mise en Scène bizarre Situationen in scheinbar harmloser Kulisse. Die Absenz nar-
                                                      rativer Zusammenhänge löst beim Betrachter Unbehagen und Irritation aus. 20 Jahre nach
                                                      Twilight werfen wir einen Rückblick auf die vergangenen zwei Dekaden seines Schaffens.

                                                      Cindy Sherman, Jeff Wall, Nan Goldin, ... Gregory Crewdson! The 59-year-old New Yorker
                                                      is undeniably one of the top American contemporary photographic artists. With his Twilight
                                                      series, created between 1998 and 2002, he consolidated his unique style, which he has
                                                      been continuing and develop ever since. His photographs are elaborate stagings that re-
                                                       semble a film shoot: like Freeze Frames from David Lynch’s surrealist thriller Blue Velvet
                                                       (1986), his visually powerful mise-en-scène shows bizarre situations in seemingly innocu-
                                                       ous settings. The absence of narrative coherence triggers unease and irritation in the vie-
                                                       wer. 20 years after Twilight, we take a look back at the past two decades of his work.





















                                          Gregory Crewdson
                                            Untitled , 2006
                                         Digital pigment print
                                            148,6 × 227,3 cm
                                              Edition of 6
                                         © Gregory Crewdson
                                          Courtesy Gagosian

















                                  Gregory Crewdson
                                  Untitled, 2001–02
                                  Digital c-print
                                  127,9 × 152,4 cm
                                  © Gregory Crewdson
                                  Courtesy Gagosian

                                                                                                                            AIT 3.2022 • 125
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