Page 4 - AIT0917_Filmemacher
P. 4
SERIEN PERSPEKTIVWECHSEL • CHANGE OF PERSPECTIVE
Abstraktionsvermögen von Klienten und Publikum haben dadurch gelitten. Trotz toller
Arbeitsmotto •work motto Möglich keiten mit Virtual Reality genieße ich es zurzeit, mich direkt mit der „realen
Wirklichkeit“ auseinanderzusetzen.
„Persönliche Kontakte sind ebenso wertvoll wie Projekte.“
“Personal contacts are as valuable as projects.” r Ist London als europäische Kunst-, Kultur- und Architekturmetropole derzeit ein
gutes Pflaster für Filmemacher?
Bis vor Kurzem galt London mit seiner riesigen kreativen Kunstszene als einmalig offen-
er und global vernetzter Standort, von dem aus man fast automatisch mit Kunden,
Kollegen und Geschäftspartnern weltweit verbunden war. Der Brexit steht nun leider
direkt diesen Werten entgegen, die ich an London und Großbritannien über 20 Jahre
hinweg geschätzt und geliebt habe. Den meisten Londonern geht es ähnlich. Es wird
sich zeigen, ob London als eigenständige Weltstadt diesen selbstzerstörerischen politi -
schen Kräften widerstehen kann, und ob ich und andere Kreative hier bleiben werden.
r Auf welche Arbeiten von Ihnen darf man sich freuen?
Ich habe ständig eine lange Liste an Projekten. Viele sind selbst initiiert und basieren
deshalb auf meinem eigenen Durchhaltevermögen. Gerade freue ich mich auf eine Serie
von Kurzfilmen über die Häuser von Pezo von Ellrichshausen in Chile, in denen die
Landschaft eine ebenso wichtige Rolle spielen wird wie die Architektur an sich. Ich
berei te auch ein Film- und Performanceprojekt mit dem indischen Modedesigner
Filmische Dokumentationen des Fayland House von David Chipperfield Architects ... Gaurav Gupta vor, in dem wir uns mit der Luftverschmutzung in Großtädten befassen.
... und des Flint House von Skene Catling de la Peña im Aufrag von The Architectural Review
r Gibt es auch ein spezielles Wunschprojekt?
Ich habe eine Leidenschaft für die Wiederbelebung und Umnutzung leer stehender
Gebäude und verlassener Städte. Es wäre toll, einmal bewusst durch die Welt zu reisen
und solche Orte filmisch zu dokumentieren, um als Alternative zum globalen Neubau -
wahn, den unsere Umwelt nicht aushalten kann, eine Umnutzung anzuregen.
M r Snellman, you live in London as an independent filmmaker, artist and
architect. How much of your working life is taken up by making films?
I am primarily working as a filmmaker yet the label architect is important to me for
signalling my creative identity and my main interest, also whenever I have
assignments in other genres. In practice, however, since completing my studies of
architecture I only worked as an architect for one year. I leave it up to the viewers
whether my works are to be seen as art. I enjoy the freedom of working creatively in
different contexts – whether in art, commercially or academically.
„Lina Bo Bardi: Together“ – ein Film über die sozialen Aspekte der Gebäude der brasilianischen Architektin
r You studied architecture and urban development in Stuttgart and in London.
These two themes take up a large part in your work. How did it happen that you
changed from designing and building yourself to documenting architecture and
urban development? When did you first hold a camera in your hand?
Already during my studies, I was aware that stories around architecture and living in
the results of architecture interest me more than buildings as such. In addition, I
increasingly focused on the context and the city. When, after my studies, I worked at
Toyo Ito Architects in Tokyo, I first began to film. When my first film, “seek.01” was
an immediate success as part of the “Cities on the Move” exhibition curated by Rem
Koolhaas, I had the courage to found the Neutral multimedia agency in London toget-
her with Christian Grou. Our first client was the world-famous late architect Zaha
Hadid who, until then, had not yet ordered animations and was very interested in the
conceptual possibilities of this representation format.
Wandgemälde „Project Edsa: Cubao Incisin“ von Tapio Snellman in Manila
r Why film and not photography? What attracts you about the moving pictures as
opposed to the static photo?
Right from the start, the fourth dimension of time was a central topic on which I wanted
to focus. That was why it was natural for me to express myself with moving pictures. The
period of time when a project of architecture is being constructed, brought to life and
then really lived in and the way in which a building changes in the course of time, is for
me far more exciting than the visual image as such. Photography in the form of a still in
films, however, continues for me to be an important means for judging my film material.
r Your films for the exhibition about the Brazilian architect Lina Bo Bardi were
shown in numerous European culture metropolises. With them, the forgotten
architect of Brazilian modernism again became part of public awareness. What
did this documentation mean to you?
The exhibition was called “Lina Bo Bardi: Together”. The task was to document Bo
054 • AIT 9.2017