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SERIEN ARCHITEKTUR UND AUTO  •  ARCHITECTURE AND AUTOMOBILE

                                                                             slogan aus den 1980er-Jahren, kommt automatisch in den Sinn, wenn sich Dreh zahl und
               Ford S-Max 2,0 l TDCI                                         Puls selbst bei höheren Geschwindig keiten synchron im mittleren Frequenz bereich bewe-
                                                                             gen. Physische Präsenz und Beschleu ni gung fühlt sich anders an, trotz des manuellen
               Motor: 2,0-Liter-Diesel, 6-Gang-Schaltgetreibe  CO 2 -Emission: 129 g/km  Schaltgetriebes sitzt man in einer komfortablen Familienkutsche, die dem Benutzer einen
               Max. Leistung: 132 kW/180 PS   Beschleunigung: 0–100 km/h in 9,9 Sekunden    gemäßigten Fahrstil aufzuerlegen scheint. Zwei Tonnen Gewicht wollen schließlich auch
               Höchstgeschwindigkeit: 211 km/h    Verbrauch: 5 l/100 km Durchschnitt  bewegt und beschleunigt werden, da bleibt einige Power leider auf der Strecke. Die beim
                                                                             Kick-down erhoffte Freisetzung vielleicht schlummernder Energie tritt jedenfalls nicht in
                                                                             dem erhofften Maß zutage. Vernunft geht eben vor. Ob daher der Border Collie in dem
                                                                             Ford-Werbefilm tatsächlich bei dem Querfeldein-Wettrennen gegen den S-Max verliert
                                                                             und anschließend verdutzt auf den Sieger schaut, bleibt fraglich.
                                                                             Fazit: Jede Menge Technik für verhältnismäßig wenig Geld


                                                                             Der Ford S-Max der zweiten Generation hat sich als variabler und sehr geräumiger Multi-
                                                                             van in unserem alltäglichen Berufs- und Familienleben bewährt. Mit einer ganzen Reihe
                                                                             von technischen Features werden selbst längere Fahrten für die ganze Familie zu einem
                                                                             angenehmen und entspannten Reiseerlebnis. Die dynamische Linienführung mit den lang
                                                                             gezogenen Frontscheinwerfern und den Kühlerkiemen wirken ambitioniert und geben
                                                                             nach außen ein äußerst kompaktes Erscheinungsbild, was ein Stück weit Understatement
                                                                             zum üppigen Raum im Innern darstellt. Damit besticht das Fahrzeug vor allem beim
                                                                             Einsteigen auf den  wertvollen  zweiten  Blick:  viel  Raum,  Sicherheit und  jede  Menge
                                                                             Technik für verhältnismäßig wenig Geld.

                                                                                  ore car for your money – was a Ford advertising slogan in 1955! Figuratively, it
                                                                                  is this fundamental maxim we as architects repeatedly come face to face with
               Großzügiges Raumgefühl auch im Inneren • Generous sense of space also in the interior   when exercising our profession? An optimum of space with the highest possible qual-
                                                                             ity at a low price and additionally implemented in the shortest possible planning and
               Sekundenschnell lassen sich die Sitze umlegen. • The seats can be folded down in seconds.
                                                                             construction period? Pursuing this squaring the circle often gives rise to objects, not
                                                                             only in architecture, which are characterised by the conflicting priorities of rational-
                                                                             ism, functionalism, cost optimisation and the wish for aesthetic appeal and design.
                                                                             To come to the point, with the S-Max the Ford brand succeeded in the minivan/family
                                                                             bus segment to achieve a very good balance of space, functionality and ambitious
                                                                             design within an economical cost structure.

                                                                             ... a spacious, rational family car

                                                                             When operating the transponder, the red vehicle answers by flashing its lights, and
                                                                             so it is immediately evident that one will not feel pure passion beyond 300 HP under-
                                                                             neath one’s bottom for the next two weeks but a spacious, rational family car, which
                                                                             can easily transport one’s own children along with half a sports team. Half a sports
                                                                             team? At first sight, the dimensions of the S-Max seem to be those of a normal mid-
                                                                             range 5-seater. The streamlined contouring of the car is supported by the long-drawn-
                                                                             out windscreen and the short front section and suggests that the car does not want
                                                                             to resemble a conventional box-shaped minivan, where one does not quite know
                                                                             whether it is moving forwards or reversing. With these mixed feelings one gets into
                                                                             the S-Max and tries to familiarise oneself with the many technical features, which
                                                                             partly bring tears to the eyes of a “Vorsprung durch Technik” car holder. A large shin-
               Ambitionierte, dynamische Linienführung • Elaborate, dynamic contours
                                                                             ing touch screen, which is already dotted with fingerprints after a few functions, again
                                                                             and again comes to the fore. It is one of those moments when you suddenly realise
                                                                             that driving in the future will be completely taken over by computers and so-called
                                                                             “driving assistants”, and one mutates from a driver to a collision manager of an
                                                                             almost perfectly working “auto pilot“. The last remnants of control elements in the
                                                                             modestly designed central console seem to evolutionary regress in favour of more
                                                                             complex technological controls at the steering wheel and an over-sized touch screen.

                                                                             Résumé: A lot of technology for relatively little money

                                                                             The second generation Ford S-Max proved successful as a variable and very spacious
                                                                             multi-van in our everyday professional and family life. Due to a whole range of tech-
                                                                             nical features, even longer trips turn into a pleasant and relaxing travel experience for
                                                                             the whole family. The dynamic contours with the long-drawn-out headlamps and radi-
                                                                             ator grills look sophisticated and generate a very compact appearance, which actually
                                                                             is to some extent an understatement against the opulent spaciousness of the interior.
                                                                             Especially when getting into the car and taking a valuable second look, it impresses
                                                                             with plenty of room, safety and lots of technology for relatively little money.


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