Page 54 - AIT0917_Titelfinal_Layout 1
P. 54

SERIEN PERSPEKTIVWECHSEL •  CHANGE OF PERSPECTIVE

                                                                             Abstraktionsvermögen von Klienten und Publikum haben dadurch gelitten. Trotz toller
               Arbeitsmotto •work motto                                      Möglich keiten mit Virtual Reality genieße ich es zurzeit, mich direkt mit der „realen
                                                                             Wirklichkeit“ auseinanderzusetzen.
               „Persönliche Kontakte sind ebenso wertvoll wie Projekte.“
               “Personal contacts are as valuable as projects.”              r Ist London als europäische Kunst-, Kultur- und Architekturmetropole derzeit ein
                                                                             gutes Pflaster für Filmemacher?
                                                                             Bis vor Kurzem galt London mit seiner riesigen kreativen Kunstszene als einmalig offen-
                                                                             er und global vernetzter Standort, von dem aus man fast automatisch mit Kunden,
                                                                             Kollegen und Geschäftspartnern weltweit verbunden war. Der Brexit steht nun leider
                                                                             direkt diesen Werten entgegen, die ich an London und Großbritannien über 20 Jahre
                                                                             hinweg geschätzt und geliebt habe. Den meisten Londonern geht es ähnlich. Es wird
                                                                             sich zeigen, ob London als eigenständige Weltstadt diesen selbstzerstörerischen politi -
                                                                             schen Kräften widerstehen kann, und ob ich und andere Kreative hier bleiben werden.

                                                                             r Auf welche Arbeiten von Ihnen darf man sich freuen?
                                                                             Ich habe ständig eine lange Liste an Projekten. Viele sind selbst initiiert und basieren
                                                                             deshalb auf meinem eigenen Durchhaltevermögen. Gerade freue ich mich auf eine Serie
                                                                             von Kurzfilmen über die Häuser von Pezo von Ellrichshausen in Chile, in denen die
                                                                             Landschaft eine ebenso wichtige Rolle spielen wird wie die Architektur an sich. Ich
                                                                             berei te auch ein Film- und Performanceprojekt mit dem indischen Modedesigner
               Filmische Dokumentationen des Fayland House von David Chipperfield Architects ...  Gaurav Gupta vor, in dem wir uns mit der Luftverschmutzung in Großtädten befassen.

               ... und des Flint House von Skene Catling de la Peña im Aufrag von The Architectural Review
                                                                             r Gibt es auch ein spezielles Wunschprojekt?
                                                                             Ich  habe  eine  Leidenschaft  für  die  Wiederbelebung  und  Umnutzung  leer  stehender
                                                                             Gebäude und verlassener Städte. Es wäre toll, einmal bewusst durch die Welt zu reisen
                                                                             und solche Orte filmisch zu dokumentieren, um als Alternative zum globalen Neubau -
                                                                             wahn, den unsere Umwelt nicht aushalten kann, eine Umnutzung anzuregen.

                                                                             M   r Snellman, you live in London as an independent filmmaker, artist and
                                                                                 architect. How much of your working life is taken up by making films?
                                                                             I am primarily working as a filmmaker yet the label architect is important to me for
                                                                             signalling my creative identity and my main interest, also  whenever I have
                                                                             assignments in other genres. In practice, however, since completing my studies of
                                                                             architecture I only worked as an architect for one year. I leave it up to the viewers
                                                                             whether my works are to be seen as art. I enjoy the freedom of working creatively in
                                                                             different contexts – whether in art, commercially or academically.
               „Lina Bo Bardi: Together“ – ein Film über die sozialen Aspekte der Gebäude der brasilianischen Architektin
                                                                             r You studied architecture and urban development in Stuttgart and in London.
                                                                             These two themes take up a large part in your work. How did it happen that you
                                                                             changed from designing and building yourself to documenting architecture and
                                                                             urban development? When did you first hold a camera in your hand?
                                                                             Already during my studies, I was aware that stories around architecture and living in
                                                                             the results of architecture interest me more than buildings as such. In addition, I
                                                                             increasingly focused on the context and the city. When, after my studies, I worked at
                                                                             Toyo Ito Architects in Tokyo, I first began to film. When my first film, “seek.01” was
                                                                             an immediate success as part of the “Cities on the Move” exhibition curated by Rem
                                                                             Koolhaas, I had the courage to found the Neutral multimedia agency in London toget-
                                                                             her with Christian Grou. Our first client was the world-famous late architect Zaha
                                                                             Hadid who, until then, had not yet ordered animations and was very interested in the
                                                                             conceptual possibilities of this representation format.
               Wandgemälde „Project Edsa: Cubao Incisin“ von Tapio Snellman in Manila
                                                                             r Why film and not photography? What attracts you about the moving pictures as
                                                                             opposed to the static photo?
                                                                             Right from the start, the fourth dimension of time was a central topic on which I wanted
                                                                             to focus. That was why it was natural for me to express myself with moving pictures. The
                                                                             period of time when a project of architecture is being constructed, brought to life and
                                                                             then really lived in and the way in which a building changes in the course of time, is for
                                                                             me far more exciting than the visual image as such. Photography in the form of a still in
                                                                             films, however, continues for me to be an important means for judging my film material.

                                                                             r Your films for the exhibition about the Brazilian architect Lina Bo Bardi were
                                                                             shown in numerous European culture metropolises. With them, the forgotten
                                                                             architect of Brazilian modernism again became part of public awareness. What
                                                                             did this documentation mean to you?
                                                                             The exhibition was called “Lina Bo Bardi: Together”. The task was to document Bo


               054  •  AIT 9.2017
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59